Over de brug naar Sausalito

18 juli 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vanmorgen rustig aan begonnen. De dames zaten allen op hun mobiel, iPad of laptop, dus ik heb bij de receptie wat geroosterd brood, jam en koffie opgehaald, zodat we op de kamer wat kunnen eten. Nadat we ons heben opgeknapt rijden we de auto wederom naar het toeristische gedeelte van San Francisco;  Fishermans Wharf. Hier vandaan kan je vrij eenvoudig een fiets huren, want ons plan is om de mooie rode Golden Gate Bridge over te steken. En dat gaat prima met de fiets. Buiten de parkeer garage staat een leuke donkere man met een enorme bos grijs kroes haar. Hij houdt van vreemde talen verteld hij, dus wil graag van ons weten hoe hij tegen zijn collega's kan zeggen dat zijn vrienden uit Nederland een fiets willen huren. Na een paar keer oefenen komt er een soort nederlandse zin uit zijn mond. Grappig. Een kwartier later fietsen we langs het strand van de baai. In de verte zien we slechts de onderzijde van de brug. Het enorme bouwwerk is in een dikke mistwolk gehuld. De jonge dames zijn verplicht een fietshelm te dragen, omdat ze onder de 18 zijn. Uiteraard vinden ze dat maar niets, maar ze hebben geen keuze. Op ons gemak fietsen we de kust af, waarbij we op een paar stukken flink moeten klimmen. "Goed voor mijn beenspieren" zegt Sas, die er duidelijk al wat meer plezier in krijgt. Onderaan de brug staan we even stil voor wat foto's en vervolgen daarna ons pad omhoog via het steile pad.

Bovenaan staan we midden in de dikke mistwolk en zien we hier en daar een glimp van de bovenzijde van de brug. We rijden het fietspad op van de brug en naast ons razen de auto's voorbij. De twee rijbanen zijn gescheiden door een hek, zodat het veilig fietsen is. Na 50 meter wordt er al gestopt voor een fotosessie en om de hoogte van de brug waar te nemen. Het blauwe water onder ons golft lekker onder ons vandaan. In de verte kunnen we redelijk goed de stad waar nemen. Hier en daar hangt er nog een dikke wolk over heen.

We vervolgens onze weg en hier en daar stoppen we nog even op de brug. Als we de brug over zijn rijden we Sausalito op. Het is het eiland waar we vandaag gaan rond kijken. Het eiland heeft enkele mooie dorpjes en een prachtige natuur. Als we de helling af rijden is de mist geheel verdwenen, de temperatuur hoger en dus kunnen onze vesten en jacks uit. Als we even later het dorpje Sausalito binnen rijden krijgen we een Saint Tropez gevoel. Het dorp is erg mooi en heeft een mediterraanse uitstraling. Het blauwe water is helder, hier en daar een boot en in de verte ligt San Francisco. Het is hier prachtig en Sasha wil hier wel wonen zegt ze.

Het is druk bezocht door toeristen en daar maakt de plaatselijke bevolking gebruik van. Zo ben je verplicht on je fiets in een betaalde stalling te zetten. Fietsen die zomaar ergens geparkeerd worden, kunnen eventueel verwijdert worden. Het zorgt er wel voor dat het dorpje er netjes uit ziet!
Even verderop bestellen we een lunch. Het eettentje is een soort snackbar en ook hier is het druk, zodat we ons eten meenemen naar het parkje in de buurt. Op het bankje bij de fontein kunnen we op ons gemak de lunch nuttigen en genieten van de zon. Tegenover het parkje zit een speelgoed winkel dus al snel zijn de dames verdwenen. Opgewonden komen ze terug; er is veel leuks te koop natuurlijk, maar we kunnen ze een beetje temperen. De prijzen zijn hier toch echt wel wat hoger. We raken in gesprek met Teri; een dame die hier woont en nieuwsgierig is naar onze afkomst en reisplannen. Het is een gezellige dame die ons haar kaartje en telefoonnummer geeft. Mochten we ergens in onze weken in America hulp nodig hebben, kunnen we haar altijd bellen! Het is ons deze dagen weer opgevallen. De inwoners van California zijn super aardig! In het verkeer is iedereen super relaxed; het autorijden is hier werkelijk heerlijk! Oversteken kan met je ogen dicht want iedereen stopt voor je. Ook onze jonge dames valt het op dat iedereen zo aardig is en makkelijk contact maakt.

Door ons geluier is het alweer 16 uur en willen de dames niet meer fietsen. We besluiten dus een kaart te kopen voor de ferry. De boot vaart elk half uur vanaf het eiland terug naar de haven van San Francisco. De fietsen mogen gewoon mee en dus met 1000 andere fietsers varen we even later over de baai naar de overkant. De mist van vanmorgen is weggetrokken en door het heldere weer hebben we nu een prachtig uitzicht over de baai, de Golden Gate Bridge en Alcatraz. Na 30 minuten staan we weer aan wal.

Op ons gemak rijden we de super lichte fietsen terug naar de verhuurder en halen we de auto uit de parkeergarage. We rijden nog even door wat wijken heen die we nog niet eerder hebben gezien, richting Twin peaks. De wijk is gebouwd op twee enorme bergen, waardoor je een prachtig uitzicht heb over de stad. De steile wegen omhoog zijn een genot om te rijden. Op de terugweg rijden we door de homowijk van SF. Op elke hoek, huis, winkel,cafe of restaurant hangt de regenboogvlag, wat de wijk heel gezellig maakt. Hier vandaan rijden we naar Lagunastreet waar een supermarkt zit. Ze verkopen hier ook warme maaltijden, dus nemen we wat soep, kip en aardappeltjes mee. Onze hotelkamer is een soort picknickplaats geworden. Op elke koffer staat bakje of bordje. We zitten op de grond ( na een paar dagen ben je nergens meer vies van)  en we wisselen hapjes uit. De laatste avond in San Francisco, want morgenvroeg rijden we via de kust naar Santa Cruz!

1. Ria Koreman:
    19 juli 2016
    Heerlijk om te lezen, gewoon top. X
  2. Ties:
    20 juli 2016
    Hallo allemaal, de belevenissen van de eerste paar dagen zijn natuurlijk al weer geweldig!!!
    Ik zie alweer hele mooie foto's voorbij komen.
    De meeste mensen doen hier tig weken over en jullie hebben net de eerste paar dagen achter de rug. Geniet lekker verder en wij zitten hier lekker (stikjaloers!!!) mee te genieten.
    Groetjes!!!
  3. Henk Spijker:
    20 juli 2016
    Heerlijk fietsen zonder problemen. Dat is toch al bijzonder