Lombardstreet en Pier 39

15 juli 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Na een heerlijke nachtrust is iedereen rond 5 uur wakker. We moeten duidelijk ons lichaam aan de nieuwe tijd laten wennen; het is hier 9 uur vroeger dan in Nederland. Nog even "narusten" en uiteindelijk stappen we rond zeven uur uit bed om te douchen. Floor begint al direct met plakken en knippen in haar reisplakboek. Het is een boek waarin ze alles bij houdt voor haar zelf en verzamelde plaatjes en bonnetjes in plakt. Met gekleurde stiften wordt het een gezellig geheel.

Rond 9 uur lopen we vanaf kamer 308 naar beneden de receptie binnen voor ons ontbijt. Het is een eenvoudig ontbijt wat bestaat uit verpakte koeken, wat witbrood voor in het rooster met eventueel boter of jam, thee en koffie. Hier wordt even later nog wat aanmaak limonade met jus d'orange smaak aan toe gevoegd. Het is niet veel, maar een prima bodempje. Bij de receptie staat een rek vol folders met activiteiten in en rondom San Francisco en er is een goede stadsplattegrond beschikbaar. Zo kunnen we goed bepalen wat ons plan voor vandaag zal worden.

Nadat we onze spullen gepakt hebben, rijden we de auto Lombardstreet over. Aan het eind is een beroemde kronkelweg die we uiteraard niet willen overslaan. San Francisco staat bekend om zijn heuvels en dalen en gillend en lachend sturen we de auto omhoog en omlaag. Zo krijgen we het gevoel in een achtbaan te zitten. De dames vinden het geweldig! Ik stuur ons over de kronkelweg naar beneden en zo volgen we de weg richting een toren die aan het eind van de weg op de heuvel staat. Het is de coit-tower. Een toren met prachtig uitzicht over de rechterzijde van de baai. In het park zitten meestal veel wilde papegaaien, maar helaas laten ze zich niet zien. Wellicht is het te vroeg of te nog te koud. Over de baai hangt voortdurend een mistlaag die er voor zorgt dat het soms wat fris aanvoelt. Toch is het lekker buiten en lopen we een rondje om de toren.

Als we weer in de auto zitten rijden we via de stijle heuvels en diepe dalen richting Fishermans Wharf. Dit is het haven gebied van San Fran gevuld met veel winkels en restaurants. We vinden een gratis parkeerplaats en dus lopen we kort daarna met duizenden andere toeristen langs alle winkeltjes. Het is er erg gezellig. Halverwege lopen we een kleine supermarkt door en Floor roept dat ze hier wel wil wonen, omdat het zo leuk is. Sasha weet geen keuze te maken, want er is te veel leuks.

Even verderop lopen we Pier 39 op. We zien wat zeehonden zwemmen en een pelikaan is bezig zijn lunch uit het water te scheppen. Als we aan het eind de hoek omdraaien zien we de gezelligheid van de Pier; een hele grote draaimolen, straatartiesten en winkels. Heel veel winkels. Het is er gezellig druk en we lopen wat winkels door op zoek naar leuke souvenirs. We maken fotos met gekke hoedjes op ons hoofd en genieten van de gezellige sfeer. Op de weg terug richting de auto kopen we voor de jonge dames een eerste hot dog en voor mezelf een Clam Showder. Het is een rond hoog broodje uitgehold en gevuld met een ragout van bacon, aardappel en wat zeevruchten. Het is een heerlijk warm hapje. We zitten op een stoepje in de zon. Bij de auto aangekomen, zien we dat we zijn ingesloten en geen kant meer op kunnen. Op de auto die achter ons staat zit wel netjes een briefje. "Ik ben bij de bank, bel me als je weg wil!" Er zit een heilige Maria afbeelding bij. Aan de zijkant van het parkeerterrein is een klein parkje. Een groepje oudere mannen zit aan een tafel gezellig te praten. Als ze ons zien ontstaat er commotie en komt een van de heren op ons afgerend. Duizend maal excuses en een brede glimlach. Prima hoor, we maken ons niet druk. Even later stappen we met zijn allen in de auto op weg naar Height Ashbury.

De oude kleurrijke hippiewijk ligt wat hoger op de heuvels en hierdoor is het wat kouder, maar we lopen weer heerlijk in de zon. Er is een enorme verscheidenheid aan winkels en mensen. Veel vintage kleding winkels, hoedenwinkels, aparte eettentjes en een muziekwinkel. We nemen de tijd om alles  te bekijken en te bewonderen.

Met de auto rijden we het Golden gate park door. Het is enorm groot en prachtig. Er is een Japanse tuin en een dierentuin. We blijven in de auto en nemen de mooie route langs de kust. Hier  en daar stoppen we voor een foto of gewoon om het uitzicht in ons op te nemen. Rond 18:30 rijden  we richting het marina gebied, waar we lekker gaan eten bij het Rainforest restaurant.
Wachtend op het eten beginnen we in te storten.
Vermoeid zitten we rond 20:15 aan tafel en eten we lekker patat met spareribs, kip, wraps en salade. Het smaakt ons prima en geeft ons nieuwe energie. De jonge dames lopen blij met een ballon het restaurant weer uit. Rond 22 uur vallen we als een blok in slaap.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Michelle:
    17 juli 2016
    Elske dit had ik zeker niet willen missen :) wat een leuk verhaal weer, helemaal omdat het alle herinneringen weer oproept! Veel plezier nog!
  2. Ger Koreman:
    17 juli 2016
    Geweldig verhaal weer! Leuk dat jullie je zo vermaken. Kus van mij.
  3. Ria Koreman:
    17 juli 2016
    Het is en ziet er weer geweldig uit lieverds en fijn dat de meisjes ook zo genieten. (Had ook niet anders verwacht)
    veel plezier en dikke knuffel voor jullie.
  4. Rien en Debbie Rijnierse:
    17 juli 2016
    Zo leuk om jullie avonturen wederom mee te maken.
    En net zo leuk is het om te lezen dat de meiden het ook geweldig vinden
  5. Henk Spijker:
    19 juli 2016
    Het is geen stad voor mij om te rijden. Maar het is weer leuk om te lezen
  6. Esther van Dijk:
    25 juli 2016
    Ik loop door mn eigen vakantie 'wat' achter met lezen, maar wat een heerlijk begin van jullie vakantie. Als ik ooit naar Amerika ga neem ik jullie beschrijvingen mee!!
  7. Tina Zwiers:
    26 juli 2016
    Ik ben net terug van de vierdaagse Nijmegen pffff en lees met veel plezier jullie geweldige belevenissen, krijg gelijk heimwee :-(. Heerlijk om op deze manier toch een beetje in de sfeer te blijven. Liefs en veel plezier!